Trzy premiery w ramach „Centralnej Sceny Tańca”

15-10-2020

22 października 2020 r. o godz. 19 w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie odbędzie się kolejna edycja projektu „Centralna Scena Tańca”. Tematem przewodnim będą relacje w intymnych konstelacjach, a w programie znalazły się trzy premierowe duety: „Pure” (Eva Klimackova i Leandro Villavicencio), „Papierowa miłość” (Zuzanna Ziółek i Jan Dusza) i „Uncommodum” (Stefano Silvino i Michał Adam Góral). Po spektaklach odbędą się „Rozmowy też o tańcu” prowadzone przez kuratorkę CST Paulinę Święcańską z Fundacji Artystycznej PERFORM.  

O SPEKTAKLACH:

„Pure”
Company E7KA – Eva Klimackova
Choreografia: Eva Klimackova
Taniec: Eva Klimackova, Leandro Villavicencio
Światła w wersji oryginalnej: Yann Le Bras
Muzyka: Un escargot vide, Jonathan Lefèvre-Reich
Czas trwania: 25 minut
polska premiera

Zainspirowany architekturą secesyjną „Pure” wykorzystuje czas w zmysłowych i dotykowych badaniach, pozwalając ukazać plastyczność ludzkich ciał, płynne formy, linie, krzywizny, fałdy i tekstury. „Pure” to wymyślanie przestrzeni w celu stworzenia organicznych i płynnych relacji między dwoma ciałami, ich strukturami i tkankami. Ściskanie, trzymanie, topienie, dotykanie, przekraczanie, spadanie, pchanie i ciągnięcie, zbliżanie się lub tworzenie przestrzeni przez krzywe to słownictwo eksplorowane w tej kreacji, szukające płynnego i organicznego dialogu bez hierarchii.

Eva Klimackova (Company E7KA – Francja/Słowacja) – tancerka, choreografka i pedagog urodzona na Słowacji, ukończyła Akademię Sztuk Scenicznych w Bratysławie oraz Body Mind Centering w Paryżu. Brała udział w różnorodnych projektach we współpracy z innymi tancerzami, muzykami, artystami wizualnymi, aktorami, artystami cyrkowymi i choreografami na Słowacji, w Czechach, Francji i Belgii. Od wielu lat uczy profesjonalnych tancerzy w szkołach w Paryżu, Brukseli, Pradze, Bratysławie, Hanoi, Rydze, Grenoble, Limoges, La Rochelle, Poitiers, Tours, Orleanie. Od 2001 roku mieszka w Paryżu, gdzie stworzyła Firmę E7KA i swoje spektakle: „Alzbeta Hlucha”, „Alzbeta”, „Ivanuska”, „Touch.ed”, „Move”, „Ouvrir le temps” we współpracy z Laurent Goldring; „Pure” i „Traces” były wykonywane we Francji, Belgii, Słowacji, Czechach, Niemczech, Słowenii, Łotwie, Portugalii, Włoszech i Hongkongu. Obecnie przygotowuje nową kreację na styczeń 2021 we współpracy z artystą wizualnym Laurentem Goldringiem.

Leandro Villavicencio – to tancerz urodzony w Buenos Aires (Argentyna). Bardzo szybko uczył się tańca klasycznego u znanych nauczycieli, takich jak Gloria Gella (Insittuto del teatro), Rodolfo Castellanos (IT danza) oraz Joan Boix i Roser Munoz (CDC) w Barcelonie, aż dołączył do „Real conservatorio professional de danza Mariemma” w Madrycie. Po uzyskaniu dyplomu dołączył do zespołu tanecznego Vortice w Portugalii. W 2014 roku tańczył w Opéra de Paris w Fauście w reżyserii Jean-Romaina Vesperiniego. W tym roku współpracował również z japońskim choreografem Ko Murobushim przy swoim ostatnim dziele pt. „Niżyński o północy”. Od 2015 roku tańczył w „Tenir le temps” i „Franchir la nuit” w reżyserii Rachida Ouramdane’a. W 2015 roku współpracował także z choreografem Joëlle Bouvier w jej spektaklu „Shoe show”. W 2016 roku współpracuje ze szwajcarskim artystą plastykiem Denisem Savary przy swoim dziele „Lagune” a także rozpoczął nową współpracę z Evą Klimackovą (Cie E7KA) przy „PURE”.


„Papierowa miłość”
Reżyseria i wykonanie: Zuzanna Ziółek, Jan Dusza
Muzyka: Jan Dusza
Czas trwania: 8 minut
warszawska premiera

To trwało zaledwie ułamek sekundy. Ulotne spojrzenie. Nagły skok tętna I… jakby jakieś światło wlało się do serca. Nić wytworzyła się pomiędzy nimi i oboje zaczęli ciągnąć za jej końce, żeby na drugim końcu spotkać… ale kogo? Dwoje zupełnie obcych sobie ludzi połączyła krótka chwila, gdy ich wzrok zetknął się na granicy światów. Poczuli coś, czego nie da się nazwać, opisać ani zobrazować. A jednak on próbuje. Pierwszy list czytała trochę nieśmiało. Po drugim całą sobą prosiła, błagała „Mów do mnie atramentem”. Chłonęła każde następne słowo, tak jak papier chłonął jego zachwyt. Tak rozpoczęła się opowieść o uczuciu, którego nie byli w stanie kontrolować. Nawet nie zauważyli tafli tuszu, która ich rozdziela. Razem, ale zawsze po dwóch stronach kartki. Patrzą sobie teraz bardzo głęboko w oczy. Co widzą? Czy prawdziwą twarz drugiej osoby, czy tylko sklejoną z romantyzmu maskę? A może jedyne, co są w stanie dostrzec to tylko swoje własne odbicie?

Zuzanna Ziółek – urodzona 31.07.2002 r. przygodę z ruchem scenicznym zaczęła jako cheerleaderka i gimnastyczka w roku 2008 w klubie gimnastyczno-tanecznym „NoName”. Zespół, do którego należała, wielokrotnie stawał na podium Mistrzostw Polski Cheerleaders. Zajęła 5 miejsce na Mistrzostwach Europy ECC 2014 Manchester. Brała również udział w ICU World Cheerleading Championships w roku 2016. Od 8 lat należy do garwolińskiego teatru „Rękawiczka”, gdzie pod czujnym okiem Izabeli Rękawek doskonali umiejętności aktorskie. Grała w spektaklach takich jak: „Tu nie ma miejsca na Pana Szekspira”, czy „Czarownice z Salem”, które zajęły pierwsze miejsca na Festiwalu Amatorskich Teatrów Młodzieżowych, organizowanym przez Teatr Polski w Warszawie. Na festiwalu „Wertep” wystąpiła w spektaklu „trAdycja”, który tworzony był we współpracy z Bartłomiejem Ostapczukiem. On właśnie rozpalił w niej miłość do teatru niewerbalnego, przez co wzięła udział w wielu warsztatach i projektach organizowanych przez Warszawskie Centrum Pantomimy. „Letnia Szkoła Współczesnej Pantomimy”, czy „Inspiracje – warsztaty teatru ruchu” to tylko niektóre z nich, w których brała aktywny udział i które pokazały jej drogę rozwoju artystycznego.

Jan Dusza – urodzony 12.02.2002 r., tegoroczny maturzysta, swoją przygodę z teatrem rozpoczynał od niewinnych szkolnych przedstawień i przeglądów recytatorskich. Laureat zeszłorocznego konkursu recytatorskiego „Miłosna Osiecka” na szczeblu powiatowym. Od 2019 aktor w teatrze młodzieżowym „Rękawiczka” w Garwolinie. Wystąpił w spektaklach „Czarownice z Salem”, oraz „W pewnym miasteczku”. Uczestnik Letniej Szkoły Współczesnej Pantomimy, warsztatów teatru ruchu „Inspiracje” prowadzonych przez Bartłomieja Ostapczuka oraz warsztatów „Świadomy aktor w teatrze niewerbalnym” w 2020 r. również w wykonaniu Bartłomieja Ostapczuka. Miłośnik gry na pianinie. Stawia swoje pierwsze kroki w kompozycji swoich własnych utworów, które towarzyszą jego działaniom teatralnym. Napisał muzykę do etiudy granej w duecie z Zuzanną Ziółek „Papierowa Miłość”, która miała premierę na drugiej edycji festiwalu teatralnego Saturator w Garwolinie.


„Uncommodum”
Choreografia i taniec: Stefano Silvino i Michał Adam Góral
Czas trwania: 30 minut
premiera

Jako istoty ludzkie przechodzimy przez wiele doświadczeń w naszym życiu, które popychają nas o krok do przodu, opuszczając naszą strefę komfortu i wchodząc w nową przestrzeń. Całej podróży towarzyszą takie emocje jak strach, ból, niezręczność, ignorancja i porażka, których łatwiej uniknąć, bo ciało nie chce tworzyć miejsca dla nieznanego. Prawda jest taka, że raczej wyłącza opanowane wcześniej umiejętności i wraca do początku nauki. W rezultacie nieświadomie zmniejszamy naszą wygodną przestrzeń. Tłumaczymy sobie, że inaczej nie może być, że nie możemy się zmienić ani iść dalej.

Stefano Silvino – zaczął uczyć się tańczyć na Sycylii w wieku 15 lat u różnych nauczycieli klasycznych i techniki modern. W 2011 przeprowadził się do Rzymu by trenować modern pod okiem takich nauczycieli jak Erika Silgoner, Medhi Walerski (choreograf NDT), Christopher Roman (były tancerz Frankfurt Baller i Forsythe Company pod kierownictwem William’a Forsythe), Maeva Berthelot (tancerka w Hofesh Shechter Company). Współpracował podczas takich eventów jak „Amway China 2012” w Monachium z Luc Petit Creation i uczestniczył w międzynarodowej trasie musicalu „Karol Wojtyla, la vera storia”, reżyserii Duccio Forzano. Tańczył też w operze „Il paesse del sorriso”, w choreografii Sandhya Nagaraja w Trieste (Włochy). Był członkiem Teatru Rozbark, dołączając do zespołu we wrześniu 2014r. i pracował z następującymi choreografami: Johan Gerben, Uri Ivgi i Anna Piotrowska. W 2016 roku wygrał program „You can dance. Po Prostu Tańcz”. Brał udział w projektach tanecznych Irada Mazliaha i Noa Shiloh w Warsaw Dance Department. Tancerz „The Orsano Project”, choreograf Phil Orsano, podczas występu na 34-tą rocznicę centrum obserwacji w Nowym Yorku. Tancerz i choreograf autorskiego projektu tanecznego pt. „I’m the N-One”. Nauczyciel modern-contemporary podczas licznych warsztatów tanecznych w całej Polsce. Półfinalista programu World Of Dance w duecie z Katarzyną Zakrzewską. Nauczyciel modern, contemporary oraz kontakt improwizacji w Warszawie ( East Side Dance Academy, Samo Centrum Wszechświata) oraz na warsztatach w całej Polsce i na świecie. Choreograf spektaklu pt. „ Miłość na piasku”. Tancerz opery pt. „Halka” w Operze Narodowej w Warszawie w reżyserii Agnieszki Glinki i choreografii Weroniki Pelczyńskiej. Choreograf spektaklu pt. She War Saw” i ‘Bez Sensu’ z Ilona Bekier-Ekwa.

Michał Adam Góral – tancerz, performer, młody choreograf, nauczyciel. Absolwent prestiżowej uczelni Codarts Rotterdam University for the Arts w Holandii. Od 2016 roku tancerz teatru Compagnie THOR w Brukseli w produkcjach „Anima Ardens” i „WaW – We are Woman”. Współpracował z Het Internationaal Danstheater w Amsterdamie, Derida Dance Company w Bułgarii oraz Korzo Theater w Hadze. Tańczył w spektaklach takich choreografów jak : Bill T. Jones (USA), Jiří Kylián (Holandia), Marthy Graham (USA), Giulii Mureddu (Włochy), Jana Linkensa (Holandia), Lucasa Jerviesa (Australia), Ivanhoe Chun-ho Lam (Chiny), Thoma Stuarta (Holandia), Edersona Rodriguez Xavier (Brazylia),Thierry Smiths ( Belgia). Występował na wielu festiwalach, m.in.: Tel Aviv Dance w Suzanne Dellal Centre, Festival OFF d’Avignon we Francji, Sziget Festival na Węgrzech,polskich Re:wizje Sztuki, Mandala Performance Festiwal, holenderskich Parade Festival, CaDance Festival, Grachten Festival, Lowlands Festival, belgijskich Charleroi Danses i Brussels Dance.
Pracował przy realizacji instalacji Body Building, designera mody i architekta Henrika Vibskova z Danii. W Polsce, Michał współpracował z Teatrem Tańca Test, Stowarzyszeniem Sztuka Nowa, Teatrem Tańca Caro, B’cause Dance Company, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Tańca Zawirowania, Teatrem Komedia. Jako movement director stworzył materiał ruchowy do gry wydanej przez Sony na konsolę Playstation4 -„Bound” nagrodzoną m.in. Paszportem Polityki, kilka choreografii do teledysków artystów takich jak Ralph Kamiński, Baash, Łąki Łan, Wishlake. Wyreżyserował nagradzane na konkursach solo „N°2, spektakl „Waterfallin” , pokaz „Bolero” na warszawskiej Nocy Tańca, spektakl „Quo Tendis”, który miał premierę w teatrze Prochownia oraz performance taneczny „Hippocampus” pokazany na scenie Mazowieckiego Instytutu Kultury w 2020 roku.



Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury; Fundacja Artystyczna PERFORM
Projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie
Kurator: Paulina Święcańska
Pokaz: 22.10.2020, godz. 19, Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12, Warszawa
Bilety: http://bilety.mik.waw.pl/artist/view/id/19838

Przed zakupem organizatorzy proszą o zapoznanie się z regulaminem sprzedaży oraz regulaminem udziału w wydarzeniach organizowanych przez Mazowiecki Instytut Kultury w okresie pandemii, a także wypełnienie oświadczenia o stanie zdrowia, które należy przekazać bileterowi w dniu wydarzenia. Materiały do pobrania: https://www.mik.waw.pl/bilety/kasa.html