„Policzalni” – warszawska premiera w CTiT

15-09-2021

Centrum Teatru i Tańca zaprasza na warszawską premierę spektaklu „Policzalni” w choreografii Anny Piotrowskiej. Pokaz 30 września, 1 i 2 października o godz. 19:30. Spektakl powstał w koprodukcji Centrum Teatru i Tańca i Teatru Tańca Zawirowania z Teatrem ROZBARK z Bytomia. Naszym celem jest poszerzanie pola w wymianie działań i doświadczeń artystycznych, które mamy nadzieję przyniosą ciekawe rozwiązania.

Bilety dostępne poprzez stronę eWejściówki: https://bit.ly/3yH7Suy

O SPEKTAKLU:

„Policzalni”
Teatr Rozbark i Teatr Tańca Zawirowania
koncepcja, choreografia i reżyseria: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Joanna Brodniak, Kamil Bończyk, Stanisław Bulder, Ewa Noras, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło
muzyka: Aleksandra Piotrowska
asystent: Łukasz Szleszyński
kreacja przestrzeni, kostiumu i scenografii: Anna Piotrowska
realizacja światła: Dastin Greczyło, Krzysztof Soszka
realizacja dźwięku: Jakub Ritter
produkcja: Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark, Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, Teatr Zawirowania, Fundacja Rozwoju Tańca_eferte
współprodukcja: Fundacja Scena Współczesna
dyrektorzy Teatru Zawirowania: Elwira Piorun, Włodzimierz Kaczkowski
koordynator produkcji: Wojciech Grudziński
sesja fotograficzna: Aleksandra Staszczyk, Jola Staszczyk
grafika: anatan
projekt Centrum Teatru i Tańca w Warszawie współfinansuje m.st. Warszawa

Liczby tworzą nas i nasze historie. Przychodzimy, jesteśmy i odchodzimy w liczbach. Statystycznie urealniamy w pędzie nasz byt. Świat liczb odkrywa absolutną eksplozję w teraźniejszości. Wyostrza powtarzalność, konstruuje rytuały codzienności.

Świat policzalnych otworzył zasadę i zrozumienie, że nie ma przeszłości, że nie można się cofnąć. Matematyka nie uznaje przeszłości. Brakuje przestrzeni na refleksję, ze względu na ciągły pęd. Liczby są tak pojemne, że poszerzają świat i maksymalizują codzienność.

Liczby, zbiory, ułamki, równania, energia i pęd ich policzalności. 4 strony świata, 2 plus 2, chrzest, komunia, ślub, wesele, pogrzeb, 4 kończyny, nr konta, stypa, 24 kręgi: szyjne, piersiowe, lędźwiowe, 32 zęby, pesel, 2 oczodoły, nr telefonu, 5 linii papilarnych … – ciągła analiza życia przez liczby. Ile to jest raz? Za – raz, raz, te-raz.

Policzalni stali się dla mnie bohaterami przyszłości z przeszłości. Obecni w momencie performensu, a okryci nostalgią mojego spojrzenia. Porywacze, wyrywacze liczb schodzących do zera. Policzalność tworzy pewne napięcie w bohaterach, którzy ulegają bezwiednie presji czasu. Pielgrzymi celebrujący w dzienniku statystycznym, w globalnej energii bycia i doświadczania.
(Anna Piotrowska)

O ARTYSTACH:

ANNA PIOTROWSKA /WARSZAWA / BYTOM ’74

Doktor w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie rytmiki i tańca, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, tancerka, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca – eferte, założycielka „mufmi” w Warszawie (1995 r). Od 1996 r. stworzyła 120 autorskich choreografii i przedstawień. Obecnie dyrektorka Teatru Rozbark i prodziekan Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Otrzymała nagrodę Województwa Śląskiego „Złotą Maskę 2016” za całokształt pracy, za reżyserie i choreografie spektakli dla Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK w 2015 r. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych. We wrześniu 2015 r. spektakl w reżyserii Anny Piotrowskiej i wykonaniu Łukasza Pawłowskiego „toniejestpostawartystyczna! czyli premiery nie będzie!” zdobył Grand Prix XIII Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie i Nagrodę Główną 3. Koszalińskich Ogólnopolskich Dni Monodramu. Spektakl „bless the king_nieliryczna pieśń” otrzymał nagrodę na Festiwalu SzekspirOFF 2018 w Gdańsku.  Artystycznie Piotrowska zainteresowana jest  improwizacją i pogłębianiem świadomości ciała i umysłu jako narzędzia zwielokrotnionej, wielofunkcyjnej obserwacji. Poszukuje relacji obiektywnego ciała w kategorii, którą nazwała „onebodyspacerecognizer”. Od wielu lat zajmuje się zagadnieniem pracy procesowej odkrywając m.in. narzędzia zgłębiające laboratoryjną pracę nad tekstem, kreacją postaci, jak również wzmacniając doświadczenia w podwyższonych stanach ciała  i umysłu, poprzez działanie na  wyobrażeniach i emocjach, które wpływają na kreację ruchu i poszukiwanie kanałów energetycznych uwalniających sam taniec.

KAMIL BOŃCZYK / BYTOM/ ’ 89

Członek zespołu artystycznego Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Debiutował w spektaklu Anny Piotrowskiej „Democratic body” w 2015 roku. Obecnie wykładowca na Wydziale Sztuk Scenicznych, Instytutu Choreografii i Techniki Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi, jak również na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. W 2020 roku debiutował jako reżyser i choreograf w spektaklu „Czy mnie kochacie?”. W swoim dorobku ma także prowadzenie zajęć warsztatowych, zarówno aktorskich jak i ruchowych czy tanecznych, oraz udział w realizacjach teatralnych, filmowych i telewizyjnych, jak i w projekcie wykorzystującym technikę motion capture.  Ostatnie realizacje w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark: „Szekspir: makieta” (koncepcja kolektyw dziewczyński b l i s k o: Anna Rogóż i Mirą Mańką pod dyrekcja artystyczną Anny Piotrowskiej, 2021),  „Gemini tryptyk” (reż i chor. Anna Piotrowska, 2021), „PROPAGANDA.ucieleśnienie” (reż. i chor. Anna Piotrowska, 2020), „19EC20” (chor. Anna Piotrowska, 2020). Nagrody: nagroda na Festiwalu SzekspirOFF 2018 w Gdańsku, za spektakl „Bless the King_nieliryczna pieśń” w 2018 r.;  nagroda na Festiwalu SzekspirOFF 2021 w Gdańsku, pierwszą honorową nagrodę specjalną OFF za spektakl „Szekspir:makieta” w 2021r.

JOANNA BRODNIAK / BYTOM / ’91

Członkini zespołu artystycznego Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark. Absolwentka kulturoznawstwa oraz publicystyki kulturowej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, a także dyplomowana instruktorka tańca (NCK Kraków). Od początku 2018 roku związana z Teatrem ROZBARK jako pedagożka tańca współczesnego, a od 2020 również jako moderatorka wydarzeń artystycznych. Autorka tekstów krytycznych z dziedziny teatru tańca i ruchu. Ostatnie realizacje w Teatrze Rozbark: „Gemini tryptyk” (reż i chor. Anna Piotrowska, 2021), „PROPAGANDA.ucieleśnienie” (reż. i chor. Anna Piotrowska, 2020), „19EC20” (chor. Anna Piotrowska, 2020). Nagrody: tytuł the best solo na międzynarodowym festiwalu Solo Duo Dance Festival w Budapeszcie 2021 dla solowej choreografii „untold manifesto”.

STANISŁAW BULDER / WARSZAWA / ’97

Odbył trening taneczny jako kursant dyplomowy w warszawskim Centrum Baletowym Neoclassica. Studiował na kierunku – taniec współczesny w szkole Opus Ballet we Florencji, gdzie uzyskał stypendium. Wykształcenie wyższe zdobył na warszawskiej Akademii Teatralnej. Brał udział w rezydencjach tanecznych Gustavo Oliveiry w Paryżu, a także Małgorzaty Suś i Pauliny Almeidy w Porto. Tańczył w operach choreografowanych przez Jakuba Lewandowskiego, a jako performer występował w projekcie Lamenty Chłopskie w ramach festiwalu Nowe Epifanie. Występował w projekcie filmowym No matter the distance stworzonym we współpracy z Machol Shalem Dance House, wyprodukowanym przez Centrum Teatru i Tańca w Warszawie.  Od 2018 roku współpracuje z warszawskim Teatrem Tańca Zawirowania, tańcząc w spektaklach: Anima/Animus, Ravnfjear, Uzdrowisko pod gołym niebem i GOSEA. Pracował z takimi choreografami jak: Elwira Piorun, Kaya Kołodziejczyk, Artur Grabarczyk, Michał Gerlach, Paola Ghandini, Anna Näsström i Isadora Weiss.  Obecnie pracuje we francuskim zespole Compagnie Didier Théron gdzie tańczy w takich produkcjach jak Ressurrection, Les Gonfles czy w niemieckim Eintanzhaus w koprodukcji The Mannheim Pieces.

EWA NORAS / WARSZAWA / ’96

Edukację realizowała w zespole D way of life, prowadzonym przez Dominikę Cybulską w Tychach, gdzie szkoliła się w technice tańca jazzowego, klasycznego oraz akrobatyki. Ukończyła studia licencjackie na AWF w Poznaniu na kierunku taniec w kulturze fizycznej. Wystąpiła w spektaklu Gdybym wiedział… wystawianym na Festiwalu Malta w 2017 roku. W ramach rezydencji STW zrealizowała spektakle: The quality of oraz Pogłos. W 2018 roku wystąpiła jako performerka podczas intermedialnej wystawy Anti-Static pokazywanej w Muzeum Narodowym w Poznaniu. Tańczyła także w zespole h.art company prowadzonym przez Artura Grabarczyka.  Od 2019 roku współpracuje z Teatrem Tańca Zawirowania, gdzie wzięła udział w spektaklach w choreografii Elwiry Piorun: Lilith , Uzdrowisko, Anima/Animus, a także Looking for asylum w choreografii Ido Tadmora.  Miłośniczka techno, która jako performerka występowała podczas ostaniej edycji Festiwalu Audioriver. Współpracuje przy teledyskach polskich artystów, w tym roku między innymi miała przyjemność wystąpić w produkcji Moniki Brodki Game Change. Obecnie realizuje projekt w ramach rezydencji StartUp- Scena dla młodych przy Centrum Teatru i Tańca w Warszawie.

ALEXEY TORGUNAKOV / BYTOM / ’85

Członek zespołu artystycznego Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark. Absolwent Moskiewskiej Akademii Choreografii. Wieloletni członek zespołu artystycznego Teatru Bolszoj, gdzie występował w repertuarze klasycznym i współczesnym. Od 2013 roku aktor i pedagog w Provincial Dances Theater, oraz współtwórca duetu mover|evermore creative|due wraz z Olegiem Stepanovem. Obecnie wykładowca Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu oraz w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Ludomira Rózyckiego w Bytomiu.

Ostatnie realizacje w Teatrze Rozbark: „Gemini tryptyk” (reż i chor. Anna Piotrowska, 2021), „BILDERZERSTÖRER” (reż. i chor. Yoshiko Waki, Rolf Baumgart, 2020), „19EC20” )reż. i chor. Anna Piotrowska, 2020).  Nagrody: wygrał „International Dance Competition Hellas” w Atenach w kategorii tańca współczesnego i klasycznego (2007); otrzymał II wyróżnienie w kategorii filmowej w konkursie „1 strona, 1 spojrzenie, 180 sekund” ogłoszonego przez Polski Teatr Tańca w Poznaniu za film „Runner up” (2018); otrzymał I wyróżnienie w kategorii filmowej w konkursie „1 strona, 1 spojrzenie, 180 sekund” ogłoszonego przez Polski Teatr Tańca w Poznaniu za film „Miłość” (2018). W 2021 r. został stypendystą miasta Bytomia, w ramach którego przygotowuje wideo dokument o kulturze teatru, muzyki i tańca w Bytomiu.

KATARZYNA ZIOŁO / KATOWICE / BYTOM / ’90

Członkini zespołu artystycznego Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark. Doktorantka Uniwersytetu Śląskiego w Instytucie Nauk o Kulturze. Ukończyła Szkołę Muzyczną I stopnia im. M. Karłowicza w Katowicach, Studio Teatru Fizycznego w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu oraz Szkołę Musicalową w Teatrze Roma w Warszawie. Uczennica Państwowej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu. Współzałożycielka i wiceprezes fundacji na rzecz kultury i sztuki „Fundacja Wielki Człowiek”. Performerka, producentka, pedagog, autorka opracowań naukowych oraz publikacji książkowych. Inicjatorka serii warsztatów z zakresu digital performance. W latach 2012-2015 kuratorka Galerii Negatyw w zakresie sztuk performatywnych.  Ostatnie realizacje w Teatrze Rozbark: „Gemini tryptyk” (reż i chor. Anna Piotrowska, 2021), „PROPAGANDA.ucieleśnienie” (reż i chor. Anna Piotrowska, 2020), „19EC20” (reż. i chor. Anna Piotrowska, 2020). Nagrody: wyróżnienie za średniometrażowy film video dance „Slavic Body” podczas Moving Images International Videodance Festival organizowanym przez Dance Lab Nicosia (2019), I Wyróżnienie za performance ONLY AN EXPERT, II Przegląd Sztuki Współćzesnej Nowa Awangarda Szyb Willson (Katowice 2018), nagroda dla Młodego Twórcy Kultury Wydziału Kultury Urzędu Miasta Katowice performance NO TITLE 2015.

ALEKSANDRA PIOTROWSKA / WARSZAWA ‘97

Studentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim oraz pracy socjalnej w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Muzyczka-amatorka, zafascynowana przede wszystkim syntezatorami. Zapalona miłośniczka architektury mieszkaniowej i blokowisk, współczesnej historii, czeskich bajek oraz gołębi. Wcześniej współpracowała przy przedstawieniach „ce_real mothers” (2018), „kompozycja_trzecia rzeczywistość” (2018) oraz „.coHanki” (2019).