Po prostu Cullberg! „The Listeners” na 18. Festiwalu Zawirowania w Warszawie
20-07-2022
Szwedzki Cullberg (The Cullberg Ballet) w ramach 18. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Zawirowania wystawi w Warszawie spektakl „The Listeners”. Pokaz zaplanowany został na 20 sierpnia 2022 r. o godz. 19.00 w Teatrze Studio (PKiN, pl. Defilad 1) w Warszawie.
„The Listeners” jest wynikiem pracy Almy Söderberg z dziewięciorgiem tancerzy z Cullberg. Wykorzystując głos, rytm i ruch, badają oni relację między słuchaniem a poruszaniem się. Sam spektakl można by określić jako koncert, jako że w dużej mierze zmusza nas do słuchania. Niemniej jednak instrumentami są tutaj przestrzeń i ciała. Taniec staje się narzędziem opisującym to, co słyszymy, a dźwięki stają się narzędziem opisującym to, co widzimy. Dźwięki i ruchy wiążą się i przeplatają, dzięki czemu wzmacniają się wzajemnie i doprowadzają do sytuacji, w której zarówno słuchacz-wykonawca, jak i słuchacz-widz skupiają swoją uwagę.
Spektakl jest więc nie tylko o artystach, ale i o widzach. Zadaniem artysty jest zauważyć i zwrócić uwagę, umiejętnie słuchać i opisywać. Alma Söderberg podkreśla: „Jednym z powodów, dla których chcę współpracować z Cullberg są umiejętności tamtejszych tancerzy”.
Dodatkowo jest to polirytmiczna kompozycja, która dodaje praktyce słuchania kolejną warstwę dzieloną przez artystów i widzów. „The Listeners” przedstawia możliwości tego, co można usłyszeć, bo przecież każdy może usłyszeć coś innego. Poszczególne warstwy rytmiczne dają nam bowiem możliwość skupienia się na różnych elementach. Jeśli skupiamy się na jednym dźwięku lub ruchu, brzmi on lub wygląda w określony sposób. Jeśli natomiast przeniesiemy naszą uwagę na coś innego, zmienia się ciężar, zmienia się rytm, a ruch nabiera innej jakości. Gama ruchów i dźwięków tworzy widowisko audiowizualne, które możemy odkrywać wyłącznie za pomocą percepcji.
O CHOREOGRAFCE:
Alma Söderberg to szwedzka choreografka urodzona w Malmö. Uczyła się w Szwedzkiej Królewskiej Szkole Baletowej, a następnie wyjechała do Sewilli, by w Escuela de Danza de Matilde Coral uczyć się flamenco. Od tamtej pory szkoliła się w Sztokholmie, Paryżu, Madrycie, Amsterdamie i Brukseli. Söderberg studiowała choreografię na SNDO w Amsterdamie, którą ukończyła w 2011 roku. Od kilku lat mieszka w Brukseli. Swoją twórczość wystawiała w wielu miejscach i podczas wielu uznanych festiwali w Europie.
Charakterystyczne dla jej twórczości jest łączenie tańca, muzyki i głosu. Dźwięk i ruchu nieustannie przeplatają się ze sobą, a ich wyraz jest ciągłym obiektem badań Almy Söderberg. W 2016 roku choreografka otrzymała stypendium Birgit Cullberg Grant z ramienia The Swedish Arts Grants Committee. Uzasadniono to w następujący sposób: „Alma Söderberg wyróżnia się na tle szwedzkich choreografów. Kroczy własną ścieżką – jej twórczości nie można przypisać do konkretnego gatunku. Łączy w sobie formy koncertu, performance’u i tańca. Niektórzy nazywają Almę ludzką maszyną do dźwięku i tańca. Jej występy solowe określane są jako dźwięk i ruch w rytmicznej symbiozie, z korzeniami we flamenco oraz elementami szwedzkiej muzyki folkowej. Alma Söderberg nie podąża za tłumem. Tworzy ponad panującą ideologią i estetyką. Podstawą jej twórczości jest komunikacja między widownią a jej ciałem. Za pomocą ruchu, rytmu, muzyki, dźwięku i języka odkrywa nowe obszary i przekracza granice tego, czym może być spektakl taneczny. Działa w konkretnym czasie, ale ponad obowiązującymi konwencjami. Ma na swoim koncie wiele dzieł solowych, a także karierę międzynarodową. Niech stypendium Birgit Cullberg Grant będzie wyrazem uznania dla tej wyjątkowej artystki ruchu i dźwięku”.
O ZESPOLE:
Cullberg (The Cullberg Ballet) to wiodący zespół tańca współczesnego ze Szwecji. Przypisuje mu się istotny wkład w działania na arenie tanecznej i choreograficznej.
Cullberg swoje dzieła prezentuje na całym świecie, współpracuje z wieloma choreografami i artystami z całego świata. Obecnie w skład zespołu wchodzi 17 tancerzy, a prawie każdy z nich jest innej narodowości. Do projektów nieustannie zapraszani są też goście.
Od samego początku istnienia tej grupy cechą charakterystyczną Cullberg było wykorzystanie indywidualnych jakości każdego tancerza. Dzięki współpracy z choreografami i reżyserami, którzy zajmują się tańcem współczesnym Cullberg ma niebywały wpływ na rozwój sztuk scenicznych i tańca jako formy sztuki. Zespół działa w zakresie różnych projektów i produkcji, organizuje warsztaty, konferencje, seminaria czy wykłady.
Dyrektorami Cullberg są Gabriel Smeets i Stina Dahlström. Cullberg założony został w 1967 roku przez Birgit Cullberg przy wsparciu Riksteatern, narodowego teatru objazdowego Szwecji.
DANE TECHNICZNE SPEKTAKLU:
„The Listeners”
choreografia: ALMA SÖDERBERG
dźwięk: HENDRIK WILLEKENS
kostiumy: BEHNAZ ARAM
oświetlenie: POL MATTHÉ
dramaturgia: IGOR DOBRICIC
konsultacje artystyczne: ANJA RÖTTGERKAMP
światowa premiera: NORRLANDSOPERAN, UMEÅ, SZWECJA, 24 STYCZNIA 2020 produkcja: CULLBERG
koprodukcja: NORRLANDSOPERAN (UMEÅ) PACT ZOLLVEREIN (ESSEN) I HELLERAU (DREZNO)