Najbliższe pokazy baletowe są w Łodzi
05-03-2021
Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie odwołał z powodów pandemicznych najbliższe pokazy „Damy Kameliowej” Polskiego Baletu Narodowego, ale Teatr Wielki w Łodzi zorganizuje w marcu ciekawy wieczór debiutów choreograficznych, w którym obejrzeć będzie można dwa spektakle na pograniczu baletu i tańca współczesnego – „Face the truth” i „Hubris”. Ich premiera odbyła się 30 stycznia 2021 r. Pokazy połączone w jeden wieczór zaplanowano w Teatrze Wielkim w Łodzi (pl. Dąbrowskiego) 10.03.2021 r. o godz. 18.30. Bilety od 25 zł.
Spektakl „Face the truth” (Zmierzyć się z prawdą) obnaża przed nami prawdę o współczesnym społeczeństwie. Zatraceni w pędzie teraźniejszości m.in. za sprawą mediów społecznościowych często zapominamy o prawdzie i o prawdziwych emocjach. I nazbyt często podążamy za trendami, „wyznajemy” konformizm, bezmyślnie tkwimy w przekonaniu o słuszności dokonanych wyborów, które z założenia już dawno przestały być naszymi własnymi. Zawrotne tempo pogoni za wymarzonym i iluzorycznym celem zabija w nas człowieczeństwo. Stajemy się mniej wrażliwi, a czasem wręcz obojętni na potrzeby drugiego człowieka, a co gorsza tłumimy też te nasze. Jak zawsze – za późno zdajemy sobie sprawę z braku wartości naszych płytkich i pozornych osiągnięć, za późno rozumiemy konsekwencje podjętych decyzji, a popełnione błędy próbujemy naprawić wtedy, gdy nie jest to już możliwe.
Ilustracją tych bardzo aktualnych i skomplikowanych relacji międzyludzkich są stworzeni przez Grzegorza Brożka (choreografa spektaklu) bohaterowie. Saga – to ślepo zapatrzona w fikcyjny świat sukcesu kobieta, która broniąc się przed prawdziwymi wartościami lekceważy miłość. A jej miłością jest Kazus – mężczyzna zdolny do szczerego uczucia, który dotkliwie zraniony, pomimo wcześniejszych deklaracji, buduje wokół siebie mur. Głównych bohaterów uzupełnia postać niematerialna – Dusza, będąca personifikacją, jakże wygodnej dla nas, zewnętrznej „siły sprawczej”. To właśnie tę siłę sami kreujemy, kreujemy także jej symbole, chcemy zawdzięczać jej sukcesy i obarczamy ją za niepowodzenia. W pewnym momencie oczekujemy nawet od niej następnej szansy, czy szukamy u niej ratunku.
„Face the truth” jest połączeniem nurtu klasycznego ze współczesnym, zarówno pod względem choreografii, jak i specjalnie skomponowanej przez Cezarego Kurowskiego muzyki, złożonej z dwóch przenikających się warstw – orkiestrowej i elektronicznej.
Z kolei „Hubris” w choreografii Joshui Legge odnosi się do nadmiernej pewności siebie, dumy i pychy. W starożytnej greckiej tradycji pycha oznaczała m.in. przeciwstawianie się bogom i stawianie się na równi z nimi. Motyw błyskotliwości połączonej z nadmierną pewnością siebie pojawia się w na przykład w mitycznej opowieści o Dedalu.
Baletowy spektakl „Hubris” inspirowany jest naukami zawartymi w opowieści o Dedalu w mitologii greckiej. Błyskotliwość Dedala pozwala mu osiągać wielkie sukcesy, które przynoszą mu sławę i szacunek. Jednak jego dążenie do wykorzystania swoich darów, aby wyjść poza naturalny porządek rzeczy, często kończy się fiaskiem. Minotaur, jedna z najbardziej znanych mitycznych potworów, został stworzony, bo Dedal pomógł królowej Krety Pazyfae zbliżyć się z bykiem Posejdona. Później stworzył labirynt tak złożony, że nawet on nie mógł się z niego wydostać.
Dedal najbardziej znany jest z tego, że zbudował skrzydła, których on i jego syn Ikar użyli do ucieczki z Krety. Właśnie te skrzydła były początkiem pychy Ikara i jego ostatecznego upadku.
„Face the truth”
choreografia: Grzegorz Brożek
muzyka: Cezary Kurowski
kostiumy: Zuzanna Markiewicz
reżyseria światła: Adam Trautz
inspicjent: Mariusz Caban i Anna Krzemińska
obsada:
Dusza – GRYŚ ALEKSANDRA / KOROLCZUK LAURA
Saga – NOVAK BOGLARKA / ŁAPIŃSKA KINGA
Kazus – SENATOR DOMINIK / STANCANELLI GIUSEPPE
oraz soliści, koryfeje, zespół baletowy Teatru Wielkiego w Łodzi
muzyka z nagrania w wykonaniu orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi pod kierownictwem Michała Kocimskiego.
„Hubris”
choreografia: Joshua Legge
muzyka: Alder & Ash
dekoracje: Izabela Karaśkiewicz
kostiumy: Zuzanna Markiewicz
reżyseria światła: Adam Trautz
asystent choreografa: Anna Krzyśków
inspicjent: Mariusz Caban i Anna Krzemińska
obsada:
Daedalus – TACHIBANA KOKI / LEGGE JOSHUA
Minotaur – BOTSIY NAZAR / OLEJNIK JAKUB
Pasiphae – OKUNO RIHO / SADOWSKA JULIA
Minos – POTOCKAS GINTAUTAS /KURPIEL PAWEŁ
Ariadne – URBANIAK KAROLINA / GRYŚ ALEKSANDRA
Theseus – DEMMERS BRANDON / ITAYA YUKI
Icarus – PLETNIA MACIEJ / STANCANELLI GIUSEPPE
Chorus: PIWOŃSKA LAVINIA / URBANIAK KAROLINA / SADOWSKA JULIA / OKUNO RIHO / GRYŚ ALEKSANDRA / SZABLEWSKA MARTYNA / BOTSIY NAZAR / POTOCKAS GINTAUTAS / DEMMERS BRANDON / PLETNIA MACIEJ / OLEJNIK JAKUB / KURPIEL PAWEŁ / ITAYA YUKI / STANCANELLI GIUSEPPE
muzyka z nagrania
Na zdjęciu: Grzegorz Brożek, choreograf spektaklu „Face the truth” (Teatr Wielki w Łodzi)
oprac. def