HANA UMEDA (SADA HANASAKI)

08-01-2020

Edukacja: Uczennica mistrzyni Fukushino Nishikawa ze szkoły Nishikawa-ryu oraz mistrzyni Tokijyo Hanasaki ze szkoły Hanasaki-ryu w Tokio, jako pierwsza tancerka spoza Japonii może oficjalnie reprezentować szkołę Hanasaki-ryu. Ukończyła kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim.

Praca zawodowa: indywidualne prace z technik tańca nihon buyō oraz jiutamai

Wybrane spektakle: „Sada Yakko”, „Salvage”, „Kanegamisaki”

Dodatkowe informacje: Hana Umeda w 2020 roku przyjęła sceniczne nazwisko Sada Hanasaki

Przydatne linki: https://www.facebook.com/hanaumeda


Hana Umeda (Sada Hanasaki) jest performerką, tancerką i instruktorką tańca nihon buyō oraz jiutamai. To uczennica mistrzyni Fukushino Nishikawa ze szkoły Nishikawa-ryu oraz mistrzyni Tokijyo Hanasaki ze szkoły Hanasaki-ryu w Tokio. W 2020 roku ukończyła szkołę Hanasaki-ryu jako pierwsza tancerka spoza Japonii, obecnie może ją oficjalnie reprezentować, a podczas Natori – ceremonii nadania nowego imienia i nazwiska w klasycznym tańcu japońskim jiutamai – Hana Umeda przyjęła sceniczne nazwisko Sada Hanasaki.

Jest absolwentką kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Pracę magisterską pod tytułem „Teatr kabuki na tle przemian społeczno-politycznych w Edo okresu rządów Tokugawów. Próba ujęcia w perspektywie poetyki kulturowej teatru” obroniła w Instytucie Kultury Polskiej na specjalizacji „Teatr w kulturze” pod kierunkiem dr. Mateusza Kanabrodzkiego.

Na co dzień praktykuje japońskie klasyczne formy taneczne (nihon buyō, jiutamai) i propaguje je w Polsce według autorskiej metody nauczania, bo taniec jest dla niej miejscem, w którym spotykają się jej dwie ojczyzny (Hana Umeda jest pół Polką, pół Japonką).

Hana Umeda jest stypendystką programu „Młoda Polska” Narodowego Centrum Kultury (2018).

W katalogu jej ostatnich prac jest m.in. spektakl „Sada Yakko” (spektakl funkcjonuje także pod tytułem „Hana Umeda/Sada Yakko”, 2020) poświęcony gejszy i tancerce żyjącej w latach 1871–1946, która była pierwszą propagatorką japońskiego teatru na Zachodzie i pierwszą zawodową aktorką nowoczesną w Japonii.

Podczas sanitarnego lockdownu online’owo odbyła się premiera spektaklu „Salvage” według konceptu Kasi Wolińskiej, w choreografii i wykonaniu Hany Umedy i Kasi Wolińskiej (luty 2021). A w okresie zwolnionej ekspansji koronawirusa SARS-CoV-2 w Polsce, w trakcie pierwszych poluzowań po trzeciej fali pandemii (maj 2021 r.), już jako Sada Hanasaki wystawiła autorski premierowy plenerowy spektakl „Kanegamisaki” zatańczony w stylu jiutamai w ramach projektu „Jiutamai w Ogrodzie Pomologicznym” (Komuna/Warszawa). Wydarzenie to było rodzajem hołdu oddanego ocalałym jabłoniom z warszawskiego Ogrodu Pomologicznego, który został zniszczony podczas powstania warszawskiego.

Foto: WILK