Opowiadanie, muzyka i butoh w jednym – Opowieści z Walizki na 3. Butohpolis

14-05-2021

Podczas 3. Butohpolis – Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh zaplanowano nietypowe wydarzenie, jakim jest pokaz butoh-bajki dla dzieci i dorosłych. Spektakl „O rybaku Urashima” w wykonaniu Teatru z Walizki zaplanowano w wersji plenerowej, ale możliwe jest także jego przeniesienie do budynku teatralnego. Pokaz 23 maja 2021 r. (niedziela) o godz. 17.00 w warszawskim Teatrze Akt (ul. Łaziebna 9). Wstęp wolny.

Baśń „O rybaku Urashima” to dawna japońska historia, mit wyjaśniający skończoność naszego, ludzkiego świata, konieczność śmierci i iluzję, jaką może stanowić pragnienie nieśmiertelności, które wyrywa nas z „tu i teraz”, by zwieźć na manowce. Głównym motywem spektaklu jest tęsknota za domem, za tym, co proste, co dotyczy bezpośredniego doświadczeni i realnej więzi międzyludzkiej. Baśń zawiera więc głęboką i uniwersalną prawdę o naszym życiu rozpiętym między tym, co zwykłe, codzienne i śmiertelne, a przemożną tęsknotą za wiecznym, pełnym życia i nieskończonym życiem.

Spektakl utrzymany jest w minimalistycznej stylistyce nawiązującej do estetyki japońskiej. Opowieściom towarzyszą delikatne dźwięki fletu shakuhachi. Taniec butoh przenosi historię na bardziej abstrakcyjny poziom. Treść i forma sprawiają, że uczestnictwo w baśni staje się rodzajem wspólnej medytacji.

„Komponując opowieść i ruch opieraliśmy się na pracy z żywiołami. Nawiązaliśmy zatem w samym procesie twórczym do kulturowego kontekstu. Poszukując kontaktu ze źródłami opowieści, zaprosiliśmy do współpracy muzyka – Marcina Żekało, który jest twórcą bambusowych fletów shakuhachi” – zapowiadają twórcy z Opowieści z Walizki.

O TWÓRCACH:

Joanna Sarnecka – antropolożka kultury i etnografka, artystka działająca w obszarze sztuki opowiadania (grupa Opowieści z Walizki) i eksperymentująca z tańcem butoh. Angażuje się w projekty na styku sztuki i działań społecznych: działania teatralne z osobami z niepełnosprawnością, włączanie w kulturę osób mieszkających poza kulturalnymi centrami, edukacja wielokulturowa i popularyzacja wielokulturowego dziedzictwa. Od 2017 r. prowadzi Fundację na Rzecz Kultury „Walizka”, w ramach której prowadzi działania artystyczne także interdyscyplinarne („Niewidzialne Miasta 2.0” – spektakl narracyjny z AI, preformance taneczny „Izolacja” we współpracy z Marcusem J. Buechlerem z muzyką wygenerowaną z wirusa SARS-CoV-2), projekty związane z dziedzictwem kulturowym. Od września 2020 r. współtworzy kolektyw Wirtualnego Muzeum Antropocenu (www.wma.museum). Dwukrotna stypendystka MKiDN.

Anna Woźniak – animatorka kultury, opowiadaczka, inicjatorka i koordynatorka projektów edukacyjnych i artystycznych. Od 2015 r. współtworzy artystyczna grupę Opowieści z Walizki, w której wspólnie z Joanną Sarnecką realizuje spektakle narracyjne. Występuje na festiwalach, w muzeach, domach kultury, bibliotekach, świetlicach, więzieniach. Pracuje w dziale edukacji Mazowieckiego Instytutu Kultury, gdzie w ramach Mazowieckiego Obserwatorium Kultury przygląda się procesom kulturowym w woj. mazowieckim. Studiuje podyplomowo Pedagogikę Teatru w Instytucie Kultury Polskiej UW.

Marcin Żekało – muzykant, twórca, miłośnik kultury japońskiej, multiinstrumentalista najsilniej związany z japońskim bambusowym fletem shakuhachi.


„O rybaku Urashima”
Opowieści z Walizki
występują:
Joanna Sarnecka – opowieści, taniec butoh, bęben obręczowy
Anna Woźniak – opowieści, tank drum, cytra, dzwonek koshi
Marcin Żekało – flet shakuhashi

Historia rybaka Urashimy jest z jednej strony odległa – pochodzi z Japonii. Ale w pewnym sensie jest bliska każdemu. Oto bohater trafia do królestwa, w którym się nie umiera. Być może żyłby tam szczęśliwie do dziś dnia, gdyby nie… pamięć.


oprac. def