XIX Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania – dzień pierwszy (19.06)
24-05-2023
Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania zaprasza na prezentacje artystów z Korei Południowej pod egidą BIDAM (Busan International Dance Market): „Groo” – Darae Jeong i Heejn Kim, „Seed” – Seahyun Lee i Eunkyo i „Ego Navigator” – Geon Jeong, które odbędą się 19 czerwca 2023 r., godz. 19.00 w Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski (ul. Jazdów 2).
Bilety: https://kicket.com/warszawa/teatry/teatr-tanca-zawirowania–centrum-teatru-i-tanca-zawirowania,28/xix-miedzynarodowy-festiwal-tanca-zawirowania-ego-navigator–groo–seed-1906,19406?eventId=248613
19. Festiwal Zawirowania – dzień pierwszy (19.06) – spektakle i opisy:
19 czerwca 2023 r., godz. 19.00
Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski (ul. Jazdów 2)
„Groo” – Darae Jeong i Heejn Kim (Korea Południowa)
„Groo” to w Korei jednostka służąca do liczenia drzew. Oznacza to, że rozpatruje się życie ludzkie przez pryzmat życia drzewa o najdłuższej żywotności na Ziemi. Młodość i starość, narodziny i śmierć. Zarówno wgłębienia w drzewie, jak i zmarszczki u starszej osoby są wyrazem upływającego czasu i wielkiej szlachetności. W słojach drzewa widzimy zmieniające i powtarzające się pory roku, a zmarszczki u starszej osoby ukazują upływający czas i bogate doświadczenie. Czas pędzi nieubłaganie, ale pewne rzeczy na tej niepewnej drodze mu się nie poddają. „Groo” to obraz życiowej podróży człowieka w odniesieniu do pojedynczego drzewa.
Chorografia: Heejin Kim, Darae Jeong
Wykonanie: Heejin Kim, Darae Jeong
Muzyka: Lee Ho Gyo – Greensleeves, Ólafur Arnalds – Happiness Does Not Wait, Nebelung – Wandlung
O ARTYSTKACH:
Heejin Kim to choreografka, łącząca tradycyjne koreańskie elementy z nowoczesną narracją. Tworzy nowe jakości i eksperymentalne projekty.
Darae Jeong to tancerka modern, w swojej twórczości plastycznie przekłada tematy i obrazy na ruch.
„Seed” – Seahyun Lee i Eunkyo (Korea Południowa)
Gdy przychodzi kryzys w postaci katastrofy czy epidemii wirusa, współdzielimy odczucia wynikające z próby utrzymania dystansu. Nie jest to bowiem kryzys jednej osoby. Mierzymy się z tym razem. Powstaje wtedy niewidzialna sieć pomocnych dłoni. Nie jesteśmy sami: ja istnieję dla ciebie, a ty dla nas.
W „Seed” ciało o nieograniczonym potencjale porównane jest do nasienia. Choć katastrofy wzbudzają niepewność, pojawiają się dłonie, które dają miłość i nadzieję. Dłonie te zamieniają kryzysy w okazje, które wyrażane są poprzez ruch i emocje dwóch tancerek. Wszystko po to, by ten kluczowy przekaz trafił do każdego.
Choreografia: Seahyun Lee
Dramaturgia: Seahyun Lee
Wykonanie: Seahyun Lee, Eungyo Son
Muzyka: Daphne Oram, Andrea Parker, Daz Quayle – Ghost Hamlet
O ARTYSTCE:
Seahyun Lee to choreografka, która ukończyła studia ze specjalizacją w koreańskich tańcach tradycyjnych, po czym szkoliła się również w stylach modern, contemporary oraz improwizacji. Poprzez swoje choreografie chce pobudzać zmysły i wyobraźnię ludzi, a także dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
„Ego Navigator” – Geon Jeong (Korea Południowa)
„Ego Navigator” to obraz podróży bez nawigacji, w której artysta obiera sobie za cel wymyśloną wyspę swego prawdziwego „ja”, część swojej tożsamości, której nigdy nie odkrył. Liczy on, że dotarcie tam wypełni pustkę w jego sercu.
W obecnych czasach króluje uzewnętrznianie się poprzez selfie i social media. Zewsząd otaczają nas zdjęcia nas samych oraz innych, i z góry wiemy, co na ich temat powiedzą ludzie. Ani na chwilę nie udaje nam się zdefiniować naszego prawdziwego „ja”.
„Chcę wiedzieć o sobie więcej!”. Pragniemy poznać siebie bardziej, niż ktokolwiek inny. Ale czy jesteśmy w stanie zrozumieć, że mamy tylko jedno prawdziwe „ja” i wyjątkową osobowość, której nikt nie zastąpi?
O ARTYŚCIE:
Geon Jeong ukończył Korea National University of Arts w Seulu. Od 2013 roku jest tancerzem w zespole LDP Dance Company. W swojej twórczości choreograficznej stara się rozszerzyć swoje myślenie nie tylko na dane dzieło, ale i na świat rzeczywisty. W swojej wyobraźni przekracza lub odwraca strukturalne granice psychologiczne, przestrzenne czy społeczne, które odczuwa jednostka. Wybiera on medium, za pomocą którego przedstawia problematyczne zjawisko, a następnie nakierowuje na nie wzrok widza poprzez narrację metaforycznej sytuacji.
Jego pierwszą choreografią było „A River with Waves” z 2017 roku, w którym zobrazował fale na rzece. W „The Meeting” przedstawił miejsce oraz psychologię niewypowiedzianego języka poprzez motyw spotkania. Z kolei w „Mother, Father, A Stranger” poprzez przejście między cielesnością a ubiorem przedstawił proces zmian psychologicznych związanych ze zmianami fizycznymi i samorozwojem w okresie dojrzewania.
Dane o festiwalu:
XIX Międzynarodowy Festiwal Tańca Zawirowania 2023
Terminy: 19-25 czerwca 2023 r. (część letnia) i 24-28 września 2023 r. (część jesienna)
Hasło przewodnie: Korzenie tańca
Organizator: Fundacja Scena Współczesna
Współorganizator: Teatr Tańca Zawirowania
Partnerzy: Centrum Teatru i Tańca Zawirowania, Akademia Tańca Zawirowania, Centrum Sztuki Współczesnej – Zamek Ujazdowski, Teatr Nowszy
Patroni honorowi: Centrum Kultury Koreańskiej, Włoski Instytut Kultury w Warszawie
Partnerzy medialni: TVP Kultura, Tok FM, e-Teatr, taniecPOLSKA, Strona Tańca, Dziennik Teatralny, Kwartalnik Taniec, Info Teatrologia, Warszawa.ngo.pl, Wolna Sobota, Kulturownia.pl, Teatr dla wszystkich, Dla Studenta, Oddaj Ciężar, Commune Sense i Liceum Anety Mikołajczyk
Festiwal jest współfinansowany przez miasto stołeczne Warszawę.
Foto: spektakl „Ego Navigator”/materiały prasowe