ALEKSANDRA OSOWICZ

13-01-2020

Edukacja: absolwentka Forum Danca, PEPC Choreographic Creation, Dance Research and Training w Lizbonie

Praca zawodowa: Współzałożycielka lizbońskiego kolektywu THIS TAKES TIME, członkini kolektywu Centrum w Ruchu; współpracuje z polskimi i zagranicznymi choreografami

Wybrane projekty: „Performans międzygatunkowy” 

Dodatkowe informacje: Była stypendystką danceWEB (2017)

Przydatne linki:


Aleksandra Osowicz – absolwentka Forum Danca, PEPC Choreographic Creation, Dance Research and Training w Lizbonie oraz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Jest stypendystką wiedeńskiego programu danceWEB 2017. Członkini kolektywu Centrum w Ruchu. Od wielu lat równolegle rozwija swoje zainteresowania w dziedzinie sztuk wizualnych, tańca i pracy kuratorskiej, a swoje prace pokazywała zarówno w przestrzeniach miejskich, jak i domowych, galeryjnych czy teatralnych – np. w Centro de Arte Contemporáneo de Andalucia (Walencia), Triennial of Contemporary Art (Izmir), Alkantara Festival (Lizbona), Espaco do Tempo (Montemor o Novo), PACT Zollverein (Essen).

Jako performerka współpracowała m.in. z  Ulą Sickle, Rodrigo Garcia, Doris Ulrich, Benem Riepe, Anną Nowicką, Magdą Ptasznik czy Renatą Piotrowską-Auffret.

Jako choreografka współtworzyła z Weroniką Pelczyńską, Johannesem Volkmannem,Thomasem Fourneau, Valentiną Parlato, Emmi Venna czy Olegiem Makarovem. W 2012 roku wspólnie z  Matthieu Erlacher, Ines Campos, Heleną Martos Ramirez i Filipe Pereira  założyła kolektyw artystyczny THIS TAKES TIME.

Jak pisze Instytut Teatralny: „W pracach poszukuje alternatywnych rozwiązań teatralnych, przestrzeni, w których odbywa się performans oraz relacji widz-performer, opartych na równościowym współuczestnictwie. Od kilku lat rozwija swoje zainteresowania sztuką pro-zwierzęcą. Interesują ją obszary pomiędzy sztuką a nauką. Bada relacje międzygatunkowe i różne modele współobecności”. Zgodnie z tymi zainteresowaniami, wraz z tancerzem, reżyserem i choreografem Wojciechem Grudzińskim, rozwijała serię perfomansów międzygatunkowych.

W 2020 roku – podczas pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 – współprowadziła ciekawy cykl warsztatowy „CiałoPrzestrzeń IT” w warszawskim Instytucie Teatralnym (zajęcia „Choreografia towarzysząca. Praktyka uważności”).

Foto: archiwum, screen wideo za Fundacja Performa