Wieczór kontrastów na Festiwalu Zawirowania 2020

03-11-2020

Performance „Łuczniczki” Agnieszki Kryst i spektakl „Blank Spots” w choreografii Lukasa Karvelisa (Litwa) to kolejny wieczór w ramach 16. Międzynarodowego Festiwal Teatrów Tańca Zawirowania 2020. Pokazy odbędą się 7 listopada o godz. 19 w Służewskim Domu Kultury.

Ze względu na aktualną sytuację pandemiczną w Sali teatralnej dostępna jest bardzo ograniczona liczba miejsc (25% zapełnienia publiczności). Zachęcamy do wcześniejszej rezerwacji miejsc (system Ewejściówki.pl umożliwia ewentualny zwrot biletów. Bilety: 40 zł.

O SPEKTAKLACH:

„Łuczniczki” Agnieszka Kryst
Koncept i choreografia: Agnieszka Kryst
Kreacja i wykonanie: Agnieszka Kryst i Katarzyna Sikora
Dramaturgia: Anka Herbut
Muzyka: Kamil Tuszyński
Bębny: Arman Galstyan
Spektakl powstał w ramach rezydencji artystycznych galerii miejskiej BWA w Bydgoszczy. Kuratorka rezydencji: Danka Milewska.

„Łuczniczki” to performance ruchowy, inspirowany dwiema bydgoskimi rzeźbami, które stanowią dziś podwójny symbol miasta: klasycznym pomnikiem Łuczniczki Ferdinanda Lepcke z 1908 roku znajdującym się przed Teatrem Polskim w Bydgoszczy oraz rzeźbą Marcina Jagodzińskiego-Jagenmeera odsłoniętą w 2013 roku przed Operą Nova. Do obydwu rzeźb artystom pozowały modelki, których tożsamość nie jest dziś właściwie znana. To właśnie skomplikowana relacja artysty i jego muzy, polityczność kanonów estetycznych oraz rzeźbiarski potencjał ciała stały się dla choreografki Agnieszki Kryst impulsem do potraktowania ruchu jako narzędzia emancypacji – finalny kształt rzeźb poddany zostaje dekonstrukcji, a produkcja napięcia w ciele staje się metodą wytwarzania i burzenia formy ruchowej. Kryst i Sikora oddają Łuczniczkom swoje ciała, twarze i głosy. Wdzierają się pod powierzchnię symbolu, uruchamiają go i nadają mu siłę sprawczą. Eksplorując tematykę kobiecego doświadczenia w sztuce i fizyczność emocji, projektują tożsamość rozczłonkowaną, poddaną ciągłej transformacji i ucieleśnioną.

ŁUCZNICZKI. Muza jako katalizator twórczości.
ŁUCZNICZKI. Statyczny obraz rzeźbiarski jako obiekt kontemplacji.
ŁUCZNICZKI. Napięcie jako środek aktywizacji ciała.
ŁUCZNICZKI. Drżenie ciała jako strategia emancypacyjna.

Agnieszka Kryst – tancerka i choreografka. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale Choreografii i Teorii Tańca. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2013/Art Station Foundation by Grażyna Kulczyk. Laureatka programu GPS/Global Practice Sharing w Nowym Jorku realizowanego przez Movement Research, we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca oraz Art Stations Foundation. Jako tancerka i performerka współpracowała m.in. z: Juanem Domìnguezem Rojo, Noą Shadur i Kondradem Smoleńskim, Małgorzatą Haduch, Sjoerdem Vreugdenhilem, Martą Ziółek, Pawłem Sakowiczem, Joanną Leśnierowską i Januszem Orlikiem czy z Rebecką Lazier, w której spektaklu „There might be others” występowała w Polsce i Nowym Jorku. Finalistka festiwalu/konkursu choreograficznego New Europe Festival 2013 w Pradze. W 2015 roku została rezydentką programu Solo Projekt Plus, w ramach którego stworzyła pracę solową „Partytura” („A Score”). Beneficjentka rezydencji artystycznej 2017 w galerii miejskiej BWA w Bydgoszczy, w trakcie której stworzyła pracę „Łuczniczki”. Autorka pracy „Topologia pożądania” (2019), której premiera miała miejsce w warszawskiej Zachęcie. Jest członkinią grupy Centrum w Ruchu, przestrzeni sztuk performatywnych w Warszawie.


„Blank Spots” Lukas Karvelis

„Blank Spots” to spektakl solowy poruszający temat tożsamości indywidualnej i zbiorowej. „Spektakl składa się z dwóch części, które przeciwstawiają się sobie, a jednocześnie się uzupełniają. W pierwszej części pojawia się moje alter ego, Trisha, jednostka wulgarna i ekstrawagancka, która ciągle się przeobraża. Druga część inspirowana jest litewskim folklorem i archetypami. Jest to analiza tożsamości zbiorowej, którą często uznajemy za „daną”. W jakim stopniu to ja decyduję o sobie, a w jakim stopniu jestem tylko bytem – produktem kontekstu indywidualnego i zbiorowego?”.

Lukas Karvelis to litewski artysta młodego pokolenia, który zyskał dużą popularność dzięki swoim występom pełnym wrażliwości, delikatności i śmiałości, a także dzięki swej charyzmie. Jego taniec to wyjątkowe i niebywale osobliwe zjawisko, które posiada swój indywidualny styl. W 2019 roku ukończył Codarts University for the Arts. Ma więc wykształcenie akademickie, ale stara się też bliżej poznawać tańce uliczne czy voguing. Wszystkie te style wykorzystuje bowiem w swoich badaniach tanecznych. Jako tancerz współpracował z teatrem Korzo oraz z Dansateliers. Swój spektakl solowy „Blank Spots” wystawiał w wielu miastach w Europie, Brazylii, Turcji i Izraelu. Lukas interesuje się różnymi formami sztuki i lubi eksperymentować z interdyscyplinarnością. Ma na swoim koncie współpracę z wieloma reżyserami, muzykami czy performerami.


Pokazy: 07.11.2020 (sobota), godz. 19.00
Służewski Dom Kultury
ul. Jana Sebastiana Bacha 15 (tuż przy Metrze Służew)
Bilety: 40 zł
Rezerwacja biletów: https://ewejsciowki.pl/warszawa/teatry/teatr-tanca-zawirowania,28/luczniczki–blank-spots–agnieszka-kryst-lukas-karvelis,14023?eventId=190928&fbclid=IwAR11hSv6LQACRvfpmJFIhvzn9IXVVLWoeArM_IiD71On7r4V_IdO_xoQcxw#